A Napüdvözlet hatása


A Surya Namaskara, azaz a Napüdvözlet gyakorlatsornak sok változata ismert, vannak olyan jógastílusok, mint például a Vinyasa Flow vagy az Ashtanga, amelyek erre a sorra alapozva, vagy ezt használva állítják össze a gyakorlatokat. Valószínűleg ez a legelterjedtebb és leggyakrabban végzett ászanasor napjainkban.

Surya a Nap (az égitest), namaskara szó pedig köszöntést, üdvözlést jelent. A Surya Namaskara önállóan is gyakorolható, de egy olyan jótékony hatású sor is, amely remekül felkészíti a gyakorlót az ászanák (testtartások) gyakorlására. A Napüdvözlet számos fajtása ismert, a klasszikus sorozat 6 különböző testhelyzetből áll, amelyek ismétlődnek. A Surya Namaskara egy folyamatos, megszakítások nélküli, dinamikus gyakorlatsor.

Hatások:

A Napüdvözletet mindenki gyakorolhatja, évszaktól és napszaktól függetlenül, a szabadban vagy akár szobában, jógateremben. Akár napi 15 perces gyakorlás is jelentős eredményeket hozhat. A gyakorlat hatásai azonban erőteljesebbek, ha kint a természetben és napkeltekor jógázunk.

A Surya Namaskara megkönnyíti az emésztést, energetizálja és serkenti a belső szervek működését, segít az emésztőrendszert helyreállítani, nemcsak a székrekedést, de a hasmenést is tudja kezelni. A belső szervekben fennálló pangást megszünteti. A rendszeres gyakorlás által a test és az elme erősödik. Hozzájárul a gerinc egészségéhez, a helyes testtartáshoz, a csípő megfelelő és olajozott működéséhez. "Kiszellőzteti" a tüdőt, friss vért szállít a szervekhez és a test egyéb részeibe. Helyreállítja a vérnyomást, fokozza a végtagok vérellátását. Aktivizálja és kiegyensúlyozza az idegrendszert. Eltávolítja a belső feszültségeket és segít megnyugodni. Az alvás minőségére is jó hatással van. Serkenti a memóriát. A pajzsmirigy működését harmonizálja. Hozzájárul a bőr és a körmök szépségéhez. A bőr és a köröm egészségünk tükre, hiszen ezeken minden megmutatkozik. A Surya Namaskarat gyakorló bőre sajátos fényt kap és a bő vérellátás következtében bőre fiatalos, rugalmas marad. A körmök nem töredeznek, egészséges színűek. Megszünteti a kellemetlen testszagokat a bőr, tüdők, belek és vesék működésének serkentésével, amelyek a test tisztító szervei. Csökkentheti a haj hullását és lelassítja az őszülés folyamatát.

A méh és petefészek működésére is jótékonyan hat a sor. Megszüntetheti a menstruációs ciklus rendszertelenségét, valamint a menstruációval járó fájdalmakat. Enyhíti a klimaxos tüneteket. Energetizálja a nemi szerveket.

Megszünteti a súlyfelesleget, elégeti a has, csípő és nyaktájék felesleges zsírpárnáit, a tokát. Harmonikusan formázza testünket és amellett, hogy eltűnik a túlsúly határozottságot és finomságot kölcsönöz mozgásunknak. Kijavítja a magas sarkú cipők, szűk ruhák, szoros övek, okozta problémákat.

Fokozza a betegségekkel szembeni ellenálló-képességet, erősíti az immunrendszert.

Nagyon jó felkészítő és levezető gyakorlat a tornászok, futók vagy más sportolók számára is.

A Surya Namaskara a leghatékonyabb gyakorlat a belső harmónia és fittség eléréséhez, egy pozitív hozzáállást valósít meg az élet nehéz helyzeteiben is. A Surya Namaskara segít legyőzni a letargikus állapotokat, a pesszimizmust, a lustaságot és a kedvtelenséget is.

A napi rendszeres gyakorlás segítségével akár 1 hónap alatt jelentős eredményeket érhetünk el, ha folyamatosan gyakoroljuk. Ha terápiásan alkalmazzuk minimum 3 hónap napi rendszeres gyakorlás szükséges, vagy akár fél év. Utána is fenn kell tartani, ha meg szeretnénk őrizni az egészségünket. Ha gyakorlunk egy bizonyos cél érdekében, akkor érdemes naplózni minden nap a tapasztaltakat.

A jógaírások többsége nem vagy csak homályosan tesz említést a gyakorlat végrehajtási sebességét illetően. Ezért egyik leggyakrabban előforduló hiba, hogy egyesek túl gyorsan, mások túl lassan hajtják végre. Amikor a gyakorlatot elsajátítottuk, egy ciklus végrehajtása kb. 45 másodperc lesz. Először legyen a célunk 5-6 gyakorlat max. 8 perc alatt bemelegítéssel és levezetéssel, majd 12 gyakorlat 12 perc alatt. Utána 27, majd 54. Három hónap rendszeres gyakorlással elérhetjük, hogy 54 ciklust (108 gyakorlatot) hajtsunk végre minden nap, ha szeretnénk. Néha érdemes 108x gyakorolni, ami kb. egy egy és negyed órát vesz igénybe, plusz bemelegítés és jóga nidra.

Ellenjavallatok:

Nem ajánlott a nőknek a menstruáció alatt (legalábbis az első napokban) végezni. Ez nagyon egyéni, ha erős a vérzés akkor pihenőt kell tartani a jógázásban. Nem ajánlott továbbá várandósság alatt sem végezni, a hasonfekvés és a mély homorítások miatt. Szülés után csak fokozatosan szabad visszatérni a gyakorláshoz.

Belső hozzáállás a végrehajtás alatt:

A folyamatos összpontosítás és az elme aktív részvétele nagyon fontos a helyes kivitelezés során. Az ászanák alatt zárjuk ki a gondolatokat, ezáltal fokozzuk koncentrációs képességünket.

A végrehajtás sebessége ne változzon. Csak az első pár gyakorlatot csináljuk lassabban, főleg reggel, mivel akkor az izmok még merevebbek. Végezzük a be és a kilégzések ütemében, vagy ha szeretnénk tarthatjuk tovább is az egyes ászanákat.

Ajánlott arccal a felkelő Nap, vagyis kelet felé fordulva végezni a sort. Fontos, hogy tudatosítsuk a gyakorlat alatt a Nap éltető erejét. Gondolhatunk a Napra, mint a földi élet "táplálójára". Az ember minden energiája (közvetett módon) a Naptól származik ugyanis a test minden tápláléka és energiája a Nap fényének segítségével jön létre. Tudatosíthatjuk, hogy testünk minden része, egykor egy hasonló vagy épp a Nap része volt. Minél többet gyakoroljuk a Surya Namaskara-t annál inkább tudatosak leszünk mély, spirituális aspektusairól.

A légzés:

A légzés összehangolása a fizikai mozgással a gyakorlat során alapvető feltétele a helyes végrehajtásnak. Először nehéznek tűnhet, közben ilyenkor ugyanúgy természetes a légzés, mint a hétköznapokban. Ha jól megfigyeljük, rájövünk, hogyha másképp lélegezünk, a nem helyes légzéssel pár gyakorlat végrehajtása után légszomj lép fel és túl hamar elfáradhatunk.

Hasznos tanács:

Az első napokban, míg még nem sajátítottuk el a testtartásokat nem baj, ha a légzést nem tudjuk követni, engedjük el ezt, hogy ne frusztráljon minket.

Mikor érdemes elkezdeni a Surya Namaskara gyakorlását:

A Surya Namaskara gyakorlásában a kornak nincs jelentősége, bármikor elkezdhető. Akár szépkorúak is a rendszeres gyakorlással hihetetlen változásokon mehetnek át.

Gregorian Bivolaru (©1999 Kőrösi Csoma Jóga Egyesület) írásának felhasználásával

#Napüdvözlet #nap #Nap #namaskar #ászana #gyakorlás

990 megtekintés

Kapcsolat: utkozbenjoga@gmail.com

​created by @adform