Pránikus (éltető) ételek


Az egészséges élet feltétele a megfelelő életmód. Nézzük, mit gondol a jóga a helyes életmód egyik fő területéről, a helyes étkezésről. A jógi az ételre és az italra úgy tekint, mint energiahordozóra, üzemanyagra. Amit magunkhoz veszünk se több, se kevesebb. Illetve az ajurvéda az ételt orvosságként is használja, ízek szerint csoportosítja, hogy milyen típusú embernek és milyen típusú betegségre mit javasolt fogyasztani. Amit eszünk tehát energiát ad nekünk. Az energia prána. Életerő. Az étkezésekkel pránát veszünk magunkhoz. Életet. Az élethez tehát energia kell, ezt tudjuk, de persze nem csak az ételből szerezzük az energiát, hanem pl. a pihenésből és az alvásból is. Tartsuk szem előtt, hogy az alvás nem egyenlő a pihenéssel. Az alvás mellé kell a pihenés is.

Na de térjünk vissza az étkezésekhez. Bizonyos ételek és italok negatív pránát hordoznak, mások pedig pozitív pránát. A negatív prána betegségeket okoz, de nem csak a fizikai testben, hanem az érzelmi testben és a gondolatokat is negatív irányba képes befolyásolni.

Nézzük, mi áll a lista első helyén. FOKHAGYMA. HAGYMA. Ezeknek a zöldségeknek a mindennapos étkezésekben nincs helye a jóga szerint, viszont nagyon erős gyógyhatásuk van. Persze tulajdonképpen mindennek, amit magunkhoz veszünk, de a fokhagyma vagy a hagyma szinte gyógyszer, például a koleszterint szintet szabályozza. A negatív pránájú ételek stimulálják az idegrendszert. Ilyen még a CSÍPŐS-PAPRIKA, CHILI. PADLIZSÁN. A TEA és a KÁVÉ. Minden, ami koffeint tartalmaz. Ha minden nap túlstimulálod az idegrendszert, akkor tudd, hogy mivel ezek negatív pránát szállítanak, az életedre negatív hatással lesznek Ha azt mondod, a reggeli kávé nélkül nem tudsz felkelni, nem tudsz létezni gondolkozz el sürgősen, mert ha az élethez egy külső dolog, egy csésze kávé, egy drog kell, akkor függő viszonyba kerültél valamivel. Ha függsz valamitől, akkor nem vagy szabad. Ha nem vagy szabad, nem a saját életed éled.

Vannak ételek, amelyek semleges pránát hordoznak, ilyen például a paradicsom vagy a burgonya. Semlegesen hatnak az idegrendszerre, de lustaságot, elnehezülést, letargiát okoznak.

Pozitív pránát hordoznak: Listagyőztes: a TÖKFÉLÉK. Én ideszámítom elsősorban a sütőtököt, de minden családtagot ide sorolhatunk, cukkini, uborka, főzőtök, csillagtök, laskatök, pézsmatök, dinnye stb.. A tök ugyan gyümölcs, de mégis zöldségként esszük. MÉZ. Az egyik legfontosabb táplálkozási eszköz. Különösen gyerekeknek szinte nélkülözhetetlen, tápláló, erősítő, éltető. DIÓ és MOGYORÓFÉLÉK. GYÜMÖLCS és SZÁRÍTOTT GYÜMÖLCS. ZÖLDSÉGEK általában. KÓKUSZ. Minden olyan étel pozitív pránát hordoz, ami könnyen emészthető. Ezek jó hatással vannak az elmére, az idegrendszerre, kitisztítják a gondolatokat, serkentik a gondolkodást, harmonizálják a tudatot.

Az emlősöket, a két és a négylábúakat azért nem eszi meg a jógi, mert az evolúcióban túl közel állnak hozzá. Ha mégis úgy gondolod, neked mindenképpen szükséged van állatok húsára, akkor leginkább halat fogyassz, mert a hal az az állat, ami az egyedfejlődés elején áll. Ő volt az első élőlény, és a legkevésbé fejlett az idegrendszere. Ha megeszed az állatot magadhoz veszed az emlékeit, az érzelmeit. Beléd kerül az az érzés is, amikor megölték, annak érdekében, hogy étel legyen belőle. A jógi életében a legfontosabb az áhimsza, a nem-ártás. Azzal, hogy megszülettél már nem tudsz úgy élni, hogy ne árts egyáltalán semmilyen szinten senkinek, viszont cél, hogy minél kevesebbet árts magadnak és más érző lényeknek. Például az étkezésekkel minél kevésbé fejlett élőlényt fogyassz. Ezért idegenkedsz talán egy ló vagy egy delfin elfogyasztásától és ezért eszel meg előbb egy csirkét. A választás, a döntés a te kezedben van.

A keserűt, a savanyút, a csípőset, a sósat, a forrót, a leveles zöldféléket, a fanyart, az olajosat, a szezám- és mustármagot, az alkoholt, a húsokat, az aludttejet (joghurtot), az írót, a csicseriborsót, a hagymát és a fokhagymát nem tartja megfelelő ételnek a Hatha Jóga Pradípika sem. Ne együnk újból felmelegített, száraz vagy túl sok zöldséggel elkészített ételeket - szól még az ajánlás. A búza, a rizs, az árpa, az egyéb gabonamagvak, a tej, a ghí, a cukor, a friss vaj, a méz, a szárított gyömbér, a babfélék és a víz: ezek a megfelelő ételek egy jógi számára. Ezek azért nagyon hizlaló ételek, ezért fontos az ajánlás vége is, tehát csak azoknak ajánlottak, akik ténylegesen minden nap gyakorolnak.

A tejtermékekről és a cukorról megvan a véleményem és az nem egyezik ezzel a leírtakkal, ezért én azokat nem ajánlom.

A mértékletesség vezéreljen! Az ajurvéda szerint a gyomor felét töltsük csak meg étellel, a negyedét vízzel, a fennmaradó negyedet pedig hagyjuk üresen a levegő számára.

Vigyázz! Ne ess át a túlsó oldalra, ne legyél fanatikus. Ne is ítélj meg másokat. Ne attól függően táplálkozz, hogy mik a kulturális szokások, a környezeted szokásai. Annak megfelelően étkezz, hogy NEKED mire van szükséged. Az étel a testről szól. A rendszer karbantartásáról. Ne feledd: Étel = Élet.

"Aki önmegtartóztató életet él, mértékletesen táplálkozik, lemondó és a jógának elkötelezett, az egy év múlva eléri a beteljesülést [sziddhává válik], semmi kétség." HJP

Gyakoroljunk fáradhatatlanul!

Namasté Alexandra


0 megtekintés

Kapcsolat: utkozbenjoga@gmail.com

​created by @adform