Recent Posts

Archive

Tags

Enni vagy nem enni? A jógi étrendje

A jógi életben, de bárkinek az életében az étkezés kulcsfontosságú. Ismerjük, hallottuk ezerszer: az vagy, amit megeszel - ezt az igazi jógi viszont komolyan is veszi. Nálam ez az egyik legproblémásabb terület, és állandóan küzdök vele. Nem a húsevés-nemhúsevés témakörrel, 15 éve nem eszem húst, ez már nem kérdés. Szóval ezen túl, hogy mit. És hogy mikor. Reggelizni szeretek, általában minden reggel gyakorlás után viszont nem bírok enni. Tehát legalább 10 óra már, mire ennék valamit. Ha akkor reggelizek, akkor viszont 12-kor nem vagyok még éhes, ezért később ebédelek, olyan 14-15 óra körül. A fő problémám a mennyiség. Szinte minden nap főzök otthon vagy veszek valamit a közelben napközben, de mivel dolgozom és nem szeretek kiesni a ritmusból, ha végre rászánom magam, hogy egyek, akkor aztán mindent bele és szerintem túl sok, amit egyszerre betolok. Kevesebbet kellene készítenem, de az nem megy, mindig egy négyfős család adagját főzöm meg. Ha valamit utálok, az az, hogy ételt kidobni, ez biztos ilyen nevelés-izé. Szóval ha délután eszem és ráadásul sokat, akkor vacsorázni már nem szoktam. Szóval ez van gyakorlatilag minden nap. Ha mégis eszem valamit, nem azért, mert éhes vagyok, hanem azért, mert van valami ünnepélyes benne és a "megérkezés, haza, otthon, nyugalom" -ezeket szimbolizálja számomra. De akkor meg aludni nem tudok. Mostanra már olyan kóros lett ez, hogyha bármit eszem este, nem tudok már aludni. Akkor is, ha ez egy zacskó ropi.

Úgyhogy nagy döntést hoztam és rendbe teszem az étkezési szokásaimat. Fő irányelvem: gyakran és keveset és no NASS!!!!

A Hatha yoga pradipika című írásban pontosan megtaláljuk az iránymutatást, hogy mit és hogyan egyen a jógi. Ezek nagyon egyszerűek:

Aki önmegtartóztató életet él, mértékletesen táplálkozik, lemondó és a jógának elkötelezett, az egy év múlva eléri a beteljesülést [sziddhává válik], semmi kétség. || 59 ||

Mértékletes étkezésnek azt nevezik, amikor az igen lágy és édes ételből egynegyedrészt meghagynak, és Sivának ajánlják fel. || 60 ||

A keserűt, a savanyút, a csípőset, a sósat, a forrót, a zöldféléket, a fanyar zabkását, az olajosat, a szezám- és mustármagot, az alkoholt, a halat, a kecske- és más húsokat, az aludttejet, az írót, a bagolyborsót, a jujuba-gyümölcsöt,(22) az olajban sült pogácsát, a hingu-növényt (23) és a fokhagymát nem tartják megfelelő ételnek. || 61 ||

Ne egyen újból felmelegített, fanyar, túl sós, ecetes, romlott vagy túl sok zöldséggel elkészített ételeket. Kezdetben kerülje a tüzet, a nőket és az utazást. || 62 ||

Éppígy szól Góraksa intelme is:

Tartsa távol magától a rossz embereket, a tüzet, a nőket, tartózkodjon az utazástól, a hajnali fürdéstől, a koplalástól, valamint a test egyéb sanyargatásától. || 63 ||

A búza, a rizs, az árpa, a hatvan napos rizs, a kiváló gabonamagvak, a tej, a ghí,(24) a cukor, a friss vaj, a finomított cukor, a méz, a szárított gyömbér, a patóla és a többi négy zöldség, babfélék és az égi [eső]víz: ezek a megfelelő ételek a kiváló jóga-gyakorló számára. || 64 ||

A jógi egyen kedve szerint tápláló, édes, olajos, tejtermékeket tartalmazó, a testnedveket tápláló, megfelelő ételeket. || 65 ||

Legyen bár fiatal, öreg avagy aggastyán, beteg vagy gyenge, ha fáradhatatlanul gyakorolja a jógát, eléri a beteljesülést. || 66 ||

A legkényesebb téma az étkezés. Itt mindenki érzékenyen reagál és védi a saját elképzeléseit. Egyszerűen azonosulunk tényleg azzal, amit megeszünk, sokan azt is utalják, ha más belepiszkál a tányérjába vagy kér egy falatot.

Nézzük meg közelebbről, mit mondanak, milyen az igazi jógi-étkezés. Svámi Sivananda ajánlásait veszem sorra.

1. a jógikus étkezés szattvikus

A jóga és az ajurvéda filozófia szerint 3 guna van

1) Radzsasz (erős, csípős, gyors)

2) Tamasz (lassú, letargikus, erőtlen)

3) Szattva (tiszta, harmonikus). Ez a három minőség jelen van mindenben, mindenkiben. De különböző mértékben. Olyan mint egy kötél, ami ebből a három szálból épül fel, mindenkiben megtalálhatóak ezek, csak kérdés, hogy melyik dominál.

A radzsasztikus étel melegétel, savanyú, száraz, sós és csípős, erős, fűszeres. Túlpörgethetik az elmét és fokozzák a szendevélyességet.

A tamasztikus étel lehúz és elnehezít, mint például a hús, dohány, fokhagyma, hagyma, feldolgozott élelmiszer.

A szattvikus étel a tiszta étrend, ez a legmegfelelőbb a gyakorló számára. Megfelelően táplálja a testet és egy kiegyensúlyozott állapotba hozza. Az elme megnyugszik és a leghatékonyabban így tud működni az elme és a test, a legjobb összhang így tud megteremtődni. A szatvikus étkezés az egészség megőrzését segíti.

Lássuk milyen ételeket értünk ezalatt konkrétan:

  • teljeskiörlésű kenyér

  • friss gyümölcs és zöldség

  • frissen facsart gyümölcslevek mindenféle adalék nélkül (cukor se)

  • tej

  • vaj (ghi) és sajt

  • hüvelyesek (csicseriborsó, bab, lencse stb.)

  • magvak

  • dió, mogyoró, mandula

  • csírák

  • méz és gyógynövény teák

Én személy szerint tejet nem iszom, nem is szeretem és érzem, hogy nem tesz jót, helyette rízstejet szoktam vásárolni. Bármilyen növényi tej jó szerintem.

2. A jógi vegetáriánus

Az oroszlán húsevő. Ragadozó, az állatok királya. Az elefánt növényevő, teljesen vegetáriánus, mégis a legerősebb állat. ~Yogi Bhajan

A legnagyobb kritika, ami éri a vega étrendet, hogy nem tartalmaz elég fehérjét. Az állati fehérje általában mérgezett, tele van tartósítószerrel és egyéb vegyszerrel. Az elfogyasztott hús 3 nap alatt távozik az emésztőrendszerből, pedig az optimális férfiak esetében a 24 óra, nők esetében pedig a 18 óra lenne. A dió és mogyorófélékben, a zöldnövényekben és a hüvelyesekben rengeteg fehérje van, ami megfelelően tud hasznosítani a szervezet. Miután a növények cellulózt tartalmaznak, nem terhelik meg a szervezetet, könnyebben emészthetők, gyorsan és hatékonyan távoznak.

3. No vegyszer

Étkezzünk bio, háztáji ételekből, persze ez sokszor nehéz és túl költséges. Én arra is törekszem, hogy ne igyak alkoholt (gyakran, gyakorlatailag egyáltalán nem fogyasztok), kávét, no cigi és egyéb tudatra ható szereket.

4. Friss étel

Ne melegítsük meg, ne fogyasszunk fagyasztott és kiolvasztott ennivalót. A hideget tárolja az étel és elindulnak olyan bomlási folyamatok is, amelyek nem egészségesek már a szervezetnek.

5. A jógi rendszeresen egyen és legkésőbb 2 órával alvás, illetve gyakorlás előtt

Na ehhez komoly rendszerezés kell, ami nekem nehezen megy. 10 és 18 óra között kell megtervezni az étkezéseket, kétóránként tehát. Nem egyszerre sokat enni, nekem ez megy a legnehezebben.

Ha este nem eszünk akkor az nem csak a nyugodt alvásra lesz hatással, hanem a nyugodt másnapra is. A reggeli gyakorlás is másképp megy, ha nem eszem este. Különösen igaz az evés a gyümölcsökre, zöldségekre, mivel ezek megemésztése melós a szervezetnek. Törekedjünk arra, hogy a pihenést meghagyjuk a szerveknek éjjelre, ne kelljen az emésztéssel, lebontással foglalkozniuk, amikor épp töltődniük kellene.

6. Heti egy böjtnap

Azt ajánlják, hogy hetente egyszer böjtöljön az ember, főleg a jógi. Lehet teljes böjt, vagy gyümölcsnap, víznap, rízskúra. Sok víz amúgy is alap. Nem gyümölcslé, nem más, hanem csak tiszta víz. És jó lenne újratölteni, nem azt a rengeteg műanyag palackot hulladéknak termelni. Hogy ásványvíz vagy csapvíz döntse el mindenki maga, szerintem gyakorlatilag mindegy, a legjob a friss forrásvíz.

7. Gyakorold az ahimszát, a nem-ártást

A jámák, a jóga nyolc fokának első fokának első pontjai között olvashatunk az ahimszáról, ami nem-ártást jelent, erőszakmentességet. Ezt érthetjük az ételre is, amit magunkhoz veszünk. Tehát csak olyan ételt fogyasszunk, amivel nem bántunk másokat, tehát nem eszünk olyat, amiről lehet tudni, hogy úgy kerül a boltba, hogy azért valakinek szenvednie kellett, illetve persze nem ártunk az állatoknak, azzal, hogy elfogyasszuk őket. Sokszor jön ilyenkor, hogy ti meg megeszitek a növényt, az is meghal, és honnan tudod, hogy neki az nem fáj. Enni kell. Kész. A növény, a tudomány és ismereteink mai állása szerint kisebb tudatosságú, mint egy állat. Ezért inkább őt fogyasztom el. De erről én sem nyitok szívesen vitát. :)

Az étkezési szokásokon nagyon nehéz változtatni, talán ez a legnagyobb kihívás. Ezért ne stresszelj, tegyél kis lépésben, kis változtatásokat. Tudd, hogy a tested egy templom és úgy is viselkedj vele, olyan tisztelettel. Legyen az étkezésed tiszta, egyszerű, rendszerezett, tudatos és ne ítélkezz, se magadat se másokat ne ítélj meg az étkezési szokásai szerint.Mentés