Recent Posts

Archive

Tags

Táplálkozási útmutató - 2. rész

Az ajurvéda hat uralkodó ízt, és szintén hat – páronként ellentétes – minőséget különböztet meg. Energiája szerint a hat íz két csoportra osztható: erős, savanyú és sós – fűt, vagyis növeli a tüzet, a pittát, míg az édes, fanyar és keserű hűt, tehát csökkenti azt.

A hat íz:

ÉDES: cukor, méz, rizs, búza, tej, tejszín, vaj, fehér kenyér;

SÓS: minden, ami sót tartalmaz;

SAVANYÚ: citrom, ecet, joghurt, egyéb erjesztett termékek, paradicsom, savanykás gyümölcsök;

KESERŰ: leveles zöldek (spenót, saláta), uborka, citrom héja, ;

CSÍPŐS: erős paprika, bors, hagymafélék, gyömbér, retek, erős fűszerek;

FANYAR: bab, lencse, káposzta, brokkoli, karfiol, zeller, burgonya, alma, körte.

Az ízek mellett az ételek további hat jellemzője:

nehéz vagy könnyű – pl. a búza nehéz, az árpa könnyű, a marhahús nehéz, a csirke könnyű, a sajt nehéz, a fölözött tej könnyű;

olajos vagy száraz– pl. a tej olajos, a méz száraz, a szójabab olajos, a lencse száraz, a kókusz olajos, a káposzta száraz;

meleg vagy hideg (fűti vagy hűti a testet) – pl. a bors meleg, a menta hideg, a méz meleg, a cukor hideg, a tojás meleg, a tej hideg.

Az ájurvéda szerinti kiegyensúlyozott étrendnek minden étkezéskor tartalmaznia kell mind a hat ízt. Nem kell minden alkalommal tobzódni az ízekben, csipetnyi fűszerrel is pótolhatjuk azt az ízt, ami éppen hiányzik az adott ételből.

Az ételek ízének és jellemzőinek hatását a testtípusokra a táblázat mutatja:

Vata / Pitta / Kapha

Kiegyensúlyozó, gyógyító íz

V: édes, savanyú, sós

P: édes, keserű, fanyar

K: csípős, keserű, fanyar

Kiegyensúlyozó minőség

V: nehéz, forró, olajos

P: nehéz, hideg, száraz

K: könnyű, forró,száraz

Túlfokozó, megbetegítő íz

V: csípős, keserű, fanyar

P: csípős, savanyú, sós

K: édes, savanyú,sós

Túlfokozó minőség

V: könnyű, hideg, száraz

P: könnyű, forró, olajos

K: nehéz, hideg, olajos

Aki egyensúlyban van, ha fázik, meleg ételt kíván, ha elnehezültnek érzi magát, akkor könnyűt eszik. Ha például egy kapha típusú zöld salátát kíván, akkor egyensúlyban van, mert a saláta keserű vagy fanyar, és e két íz harmonizálja a kaphát.

Ez a természettel összhangban élés titka. Viszont, ha ugyanaz a kapha típusú ember kizárólag olajban sült krumplit (olajos, sós), fagylaltot (édes, hideg), és sajtot (savanyú, hideg) kíván és eszik, akkor sem ösztönei, sem kapha dosája nincs egyensúlyban.

A megoldás egyszerű: egy rövid böjt után kezdd el mind a hat ízt fogyasztani, ettől az egyensúly helyreállása után a természetes ösztönök is visszatérnek és mindig megmutatják, mire van szükséged az egészséged fenntartásához.

A Vatát kiegyensúlyozó étrend

A megnövekedett Vatát csökkenti a meleg tej, tejszín, vaj, meleg levesek, lassan főtt, párolt ételek, forró gabonafélék (édes, nehéz, meleg, olajos). Legjobb csípős fűszere a gyömbér, amely segíti gyenge emésztését. Étvágyát javítja az édeskömény és a fahéj. Zöldségei: spárga, hagymafélék, sárgarépa, retek, uborka, zöldbab, fehérrépa, valamint olajjal főzve melegen a brokkoli, gomba, kelbimbó, karfiol, zeller, padlizsán, cukkini, burgonya és paradicsom. Gyümölcsei édesek, érettek: pl. sárgabarack, banán, dinnye, őszibarack, narancs, szilva, cseresznye, kókusz, datolya, füge, szőlő. Gabonafélékből előnyös a zab, rizs, búza. Minden tejtermék elfogadható, a húsok közül a csirke, tengeri halak, rákok, hüvelyesekből a csicseriborsó, egy kevés tofu. Fűszerek: mértékletesen csaknem mindegyik, kivéve a koriander, sáfrány, petrezselyem és a kurkuma.

A Pittát kiegyensúlyozó ételek

Erős, hatékony az emésztése, előnyös számára a hűvös vagy langyos, gyengén sózott és fűszerezett, olaj helyett kevés vajjal készült étel. A főzelékek, magvak és babfélék laktatóak és csökkentik a Pitta farkasétvágyát. Kerülnie kell az ecetes ételeket, a joghurtot, tejfölt és a sajtot, valamint a kávét. Zöldségek közül kerülendők: a hagymafélék, retek, sárgarépa, padlizsán, spenót, paradicsom, csípős borsok. Gyümölcsök közül kerülendő: minden éretlen gyümölcs, és a sárgabarack, grapefruit, banán, málna, eper, szamóca, meggy, áfonya, őszibarack. Kedvező gabonaféléi: árpa, búza, zab, fehér rizs, kerülendő: barna rizs, köles, kukorica, rozs. Kedvező tejtermék: tej, vaj, kerülendő: tejföl, sajt, joghurt. Ne fogyasszon tojássárgáját sem). Húsok közül kerülendő minden vörös hús, és a tengeri ételek, jó számára a tofu és minden szójaszármazék, de kerülendő a lencse, lehetőség szerint mézet se fogyasszon. Fűszerei: kapor, menta, sáfrány, kardamom, fahéj, koriandermag.

A Kaphát kiegyensúlyozó javallat

A nyugati társadalmakban a sok cukor és zsír kapha túlsúlyt eredményez. Válasszanak roston sütéssel (nem olajjal), grillezéssel, pirítással készült (nem vízben főzött) meleg ételt a hideg helyett. Ajánlható számukra a kesernyés saláta, tonik, gyömbértea, fűszerek közül pedig a köménymag, szezámmag, kurkuma és a csípős fűszerek. Minden jó, ami meleg és könnyű, s így ellensúlyozza a Kapha hideg, nyirkos jellegét. A tejtermékek közül csak sovány forralt tejet igyon. Nyers gyümölcsök, zöldségek és saláták különösen jók, kerülendők azonban, ami édes és bő levű (pl. uborka, paradicsom, cukkini). Gyümölcsök közül jó az alma, körte, sárgabarack, áfonya, szárított gyümölcsök kerülendők az édes, savanyú vagy nagyon leveses gyümölcsök. Gabonafélékből javasolt az árpa, köles, hajdina, rozs, kukorica, mellőzendő: a zab, búza, rizs. Kerülendők a vörös húsok és a tengeri ételek. Minden hüvelyes jó, kivéve a tofu. Édesítésre csak napi 1 kanál nyers, nem melegített mézet használhat. Minden fűszer előnyös, de a gyömbér a legjobb, a só kerülendő, de jót tesz az étkezés után rágcsált édeskömény is.

A táplálkozást az ájurvéda szerint össze kell hangolni az évszakokkal is:

Nyáron nem jó erős, fűszeres ételeket enni, mert tovább növelik az épp uralkodó Pittát, kedvezőbbek a hideg, keserű és fanyar ételek (pl. nyers saláták).

Ősszel, amikor a szél erős és száraz, kerülni kell a szárított gyümölcsöket, a magas fehérjetartalmú ételeket, melyek a hideg, száraz Vatát fokozzák.

Télen tartózkodjunk a hűtött italoktól, fagylalttól, sajttól és joghurttól, a hideg, nedves ételektől, melyek tovább növelik a Kaphát.

(Forrás: Dr. Daubner Béla - Ajurvéda: Az élet tudománya)