Recent Posts

Archive

Tags

Tudatos alvás

Mi az a Jóga Nidra? Hogyan csináljuk? Miért csináljuk? Miért fontos gyakorlat? Miért hívjuk haladó jógagyakorlatnak? Mi az a sankalpa?


Hogyan kezdd? - kapcsold ki a telefont - pokróc térd alá, ha fáj a derék, betakarózáshoz is kell egy - földre feküdj - ha túl nyugtalan vagy, pl. ugrál a szemed, rakj rá valamit, ami elnehezíti, pl. egy kendőt - csend, nyugalom, tiszta levegő, rend, meleg


A Jóga Nidra - általában


A Jóga Nidra nem relaxáció. A fizikai test ellazítása csak része a Jóga Nidrának. A Jóga Nidra az elme gyakorlata.


A Jóga Nidra önmagad felszabadításának gyakorlata.


A Jóga Nidra egyfajta koncentrációs gyakorlat, a figyelemirányítás egyik eszköze, de ahhoz, hogy ki tudja fejteni a hatását, egy ellazult fizikai testre van a gyakorláshoz szükség.


A test rengeteg feszültséget hordoz és tárol. Ahhoz, hogy a tudatalattiba bejárásunk legyen, először át kell magunkat harcolni ezen a felületen, amit úgy hívunk, fizikai test. A test egy burok, egy kosha, a külső réteg. Minél ellazultabb, annál jobban megnyílik és könnyebb rajta az átjutás.


Célok: 1. TÖRLÉS és ÚJRAPROGRAMOZÁS - a háttérben futó (a tudatalattiban lévő) érzelmi blokkok, akadályok oldása, a hozott programok, minták, szokások, megrögzöttségek, berögzülések törlése és átírása 2. TUDATOSSÁG - a tudatosság és a koncentrációképesség növelése, megtanulni a tudatos figyelem fenntartását


Miért csináljuk, vagyis miért fontos a tudatosság?


Mert ha tudatos vagy, akkor nem a rossz minták, a negatív programod, a korlátozó karma irányít és vezérel, vagyis áll minden döntésed mögött, nem ezek alapján életed az életed, nem, az vezérel, amiket gyerekkorodban kaptál, mint egy nehéz csomag.


Nem az, amit mondtak neked, hogy szerintük, hogy vagy mi lenne jó, hanem a valódi önmagad. Az, aki te ténylegesen vagy. Amikor valaki mondja neked, hogy neked mit kellene csinálni, tehát szerinte neked mi lenne jó, akkor ő csak magáról beszél és arról, hogy neki mi a jó. Ami neki jó, nem biztos, hogy neked is jó.


Ezért elengedhetetlen a saját tudatosságod növelése, hogy rájöjj, hogy neked mi a jó, neked merre kell menni.


Különben úgy működsz, mint egy gép, mintha apád, anyád, a nagymama, a nagypapa, a teljes családi karma, vagy a főnök, a szomszéd, a barátnőd, a barátod, az idegen a villamoson, az influencer a youtubon beszélne rajtad keresztül. Elképzelni is rossz, ugye?


Jóga Nidra azt jelenti jógikus (tudatos), nidra (alvás), ahol a test az alvás jellemzőit veszi fel, beleértve az agyhullámok változásait, viszont a tudatosság mindvégig megmarad. Így kapcsolódhatsz össze önmagaddal. Ezt jelenti a jóga - az összekapcsolódást. Amikor önmagad vagy. Az vagy. So Ham.


Nagy József oktatótársam szerint, aki a figyelmét azon tartja, addig és olyan elmélyülten, amin és addig és amennyire csak ő akarja, az éli a saját életét. Különben, ha erre nem képes, akkor nem a saját életét éli, hanem mások életét éli.


Ne légy a rossz szokásaid rabja! Sokszor már tudjuk, hogy mi a gond, de mégsem tudjuk felülírni a programunkat. A Jóga Nidra ebben segít, mert az koncentráció tanulható, az ember koncentrációs képessége pedig fejleszthető, növelhető.


Miért fontos gyakorlat, miért van rá szükség?


Életünk során rengeteg érzelmi, gondolati, cselekvési hullám ér minket, amiket egyre gyorsulóbb és zsúfoltabb világunkban egyre képtelenebbek vagyunk feldolgozni vagy elhárítani. Mindenhonnan ömlik rád a minden, olyan mennyiségben, hogy már nem tudod elrántani a fejed. A stressz elkerülhetetlen, persze hacsak nem költözöl vidékre, mondjuk egy tanyára. Nekem is régi álmom, eddig mégsem tudtam különböző okok miatt meglépni. Tehát nem könnyű.


A nagyvárosi ember, aki ráadásul 8-10 órát egy irodában dolgozik, nagyon nagy stressznek van kitéve, mert egyszerűen túl sok élmény éri. És túl gyorsan is kell reagálnia a sok élményre. Ha nem válaszolsz egy emailre 24 órán belül, udvariatlan vagy, vagy nem végzed rendesen a munkád. Nincs idő már semmire.


Ezen nem igazán tudsz változtatni, amit viszont csinálni tudsz, az az, hogy megváltoztatod saját magad. A hozzáállásodat. Az, hogy mennyire tudod feldolgozni azt, ami ér, azért tehetsz valamit. Hogy mennyire tudod kizárni a külvilágot, illetve, ha valami ér, mennyire tudsz magad köré egy pajzsot vonni.


Na ez viszont rajtad áll.


A világot megváltoztatni közvetlenül nem tudod, de a világ rajtad keresztül változhat.

A Jóga Nidra egyfajta zsilipként fog működni az életedben. Egy védelmező hálóként.


Ha megtanulsz a stressz ellen jól védekezni, akkor megerősödik az immunrendszered, vagyis kevesebbet leszel beteg, ha meg mégis megbetegszel, akkor hamarabb le tudod győzni a betegségeket.


Számos hormon mellett az endorfin az egyik kulcshormon ebben. Nem csak a Jóga Nidrában termelődik egyébként, csökkentve a stresszt, erősítve az immunrendszert, sőt egyébként még az öregedést is lassítja, hanem endorfintermelő a napsütés, a csípős étel, (chili), a jó szex, a sok mozgás, a szauna, a masszázs és még a mérsékelt csokievés is.


Az endorfin tulajdonképpen a belső fájdalomcsillapító. A nehézségeket tompítja, a nehézségek érzését fedi el. Soha nem azt mondjuk, hogy csökkenteni tudjuk a környezetünkben jelen lévő rosszat. Nagyon lassan változik a világ körülöttünk, persze van rá esély, mert, ha te változol, a környezeted is meg fog változni.


Érzetél már olyat mondjuk futás közben, hogy van egy holtpont? Sok minden történik ilyenkor a szervezetben, ha túljutsz ezen a holtponton a hormonok és más biokémiai hatásoknak köszönhetően elmúlik a fáradtság és onnantól kezdve bármeddig tudnál futni. Így működik mindenben.

Endorfin, endo, tehát belső és az orfin pedig a morfiumból jön - ez a belső, belül, általad termelt morfium. Ezért érzed ilyen jól magad a gyakorlás után, mert termelődött a szervezetedben.


Kitermelni magadban nem könnyű és sokkal nehezebb, mint elmenni futni, hogy a példánál maradjunk vagy mint megtanulni a kézenállást.


Hogy miért kell a fájdalomcsillapítás?

Mert a sejtek emlékeket őriznek – érzéseket, benyomásokat, tapasztalásokat regisztrálnak és azokat a sejtmemóriában rögzítik. Ha örömérzés ér, a szervezet megjegyzi. Ha feszültség ér, a szervezet azt ugyanúgy megjegyzi. Ha bármi ér, a szervezet megjegyzi, tudja, tárolja és a háttérben, mint emlék működteti. És ezt már az anyaméhben teszi.

Ha a szervezetet tehát egy érzelmi inger éri, akkor az az inger biokémia változásokat okoz sejtszinten a testben. Minden, amit átélsz egy rezdülés lesz benned. A test összességében rezdül. Nem csak az elmédben éled át, hanem a test, mint élő szervezet éli át, a sejtek élik át és hordozzák ezeket rezdüléseket, a lenyomatokat – hiszen minden energia.

Ha sok olyan élmény ér, ami rossz vagy egyszerűen csak sok, és te nem tudsz azokkal megbirkózni, akkor a test egyszerűen elfárad a sok minden feldolgozása közben. Ha pedig elfárad, nem bírja, túlfeszül, elege lesz és meg is betegedhet fizikailag.

Ezért kiemelt jelentősége van a testtel való foglalkozásnak, főleg az ellazulásnak, a benne lévő memória tisztításának, az adatok törlésének és az átprogramozásnak.



Miért haladó gyakorlat?

Az ellazulást nem lehet erőltetni. A test és az elme sokszor erősen ragaszkodik a stresszhez, gyakran az tartja össze, nem tudja már elképzelni, hogy milyen lehet enélkül a sejtszintű memória nélkül élni. Ráadásul, ha azt mondod neki, lazíts, olyan mintha egy iszonyú kupis szobába bevinnél még egy zsák szemetet és jól teleszárnád még vele a szobát. Ezért kétféleképpen szokott védekezni a Jóga Nidra közben:

A. elalszol a gyakorlás közben B. izgatottá válsz, szédülni kezdesz, hányingered lesz, fejfájásod, nem bírsz egy helyben maradni, pánikolsz

Legyél türelmes magadhoz. A Nidra egy haladó gyakorlat, nem tudod erőltetni, de minden nap tudod gyakorolni! Próbáld legyőzni az álmosságot, emeld meg pl. az alkart és tartsd függőlegesen, ha azt érzed, elaludnál, de ha túl sok energiát pazarolsz el a védekezésre, az nem segít. Akkor engedd el a gyakorlást és próbálkozz másnap újra vagy később.

Ha pedig szorongás tör rád, lassítsd a lélegzetedet és tudatosítsd, majd kezd el elnyújtani a kilégzést. Ha sikerül, megnyugtatnod így magad, elmered engedni magad, akkor jó, haladhatsz tovább, de ha nem, akkor nem, akkor engedd el és próbáld másnap vagy később újra.

Mi az a sankalpa?

A sankalpa egy pozitív, megerősítő mondat, ami kifejezi a most, aktuálisan az életedben leghőbb vágyadat. De ne óhajként fogalmazd meg, hanem úgy, mint ha már meglenne. Kijelentő módban, egyes szám egyes személy.

Tudd, hogy azért nincs meg az életedben, mert a tudatalattidban blokk van, érzelmi blokk, ami gátolja a megvalósulást. A blokk oka a rossz minta. A blokkot pedig a test feszültsége zárja be. A blokk okozta stressz tartja fogva és leláncolva.

A Jóga Nidrát minden nap kell gyakorolni, ahhoz, hogy eredményes legyen. Ha megtanulod velem, önállóan is fogod tudni egy idő után végezni.

Vedd a kezedbe az életedet és csináld!

Szeretettel Hari OM Alexandra

#jóganidra Hétfőnként 19 órától tartok Jóga Nidrát online. Részletek az Eseményeknél.